EfectFit

Chyby začiatočníkov vo fitku

Na internete stále vidím články o najväčších chybách začiatočníkov, ale takmer nikde nečítam o tých naozaj významných a každý článok sa "moce" iba o tom, že si dávajú príliš malé či príliš veľké váhy. Rozhodol som sa preto napísať, čo je naozaj dôležité a čo začiatočníci často ani len netušia.

Tréner

Možno práve vy patríte k ľudom, ktorí navštívili prvýkrát posilňovňu a spýtali sa v duchu "Hm, čo teraz?" Popravde si úplne neviem predstaviť, čo sa odohráva v hlave človeka, ktorý sa zrazu objaví v posilke a netuší... Veľa ľudí si neuvedomuje, že cvičenie (silové alebo kondičné) je určitá forma športu. Každý druh športu, či už je to hokej, futbal, dostihy, gymnastika, má svojho trénera. Nikto nezačal hrať hokej len tak, naučím sa to sám. Nikto si nesadne len tak na koňa a nezačne s ním preskakovať dvojmetrové prekážky a taktiež, ani gymnasta sa nenaučil dvojité salto len tak sám doma v pivnici. A bohužiaľ, čo si málokto pripustí, nikto sa nenaučí cvičiť správne sám...

Najväčšia chyba, akú človek môže spraviť, je, že začne cvičiť bez akejkoľvek konzultácie či prípravy s trénerom. Ak nemáte peniaze nazvyš, skúste si aspoň našetriť na pár hodín - aj 5 lekcií s trénerom vás môže naučiť vyvarovať sa chýb, ktoré môžu stáť zdravie.

Mobilita, rozcvičenie

Raz som strávil asi hodinu času pozorovaním ľudí, ktorí prišli cvičiť a rátal som, koľkí z nich začnú tréning nejakou formu rozcvičenia. Rozdelil by som ich na dve skupiny - prvá skupina išla na 5 minút na pás a následne cvičiť, druhá išla priamo cvičiť (prípadne si 5 krát zakrúžila hlavou a rukami). Prečo potrebujem rozcvičenie? S rozcvičkou veľmi súvisí mobilita a bohužiaľ, v tej má takmer každý nedostatky. Každý sme iný a každý inak používame svoje telo a svaly behom dňa. Každý preto máme rozdielne poskracované, premáhané a ochabnuté svaly. A presne aj s týmto súvisí rozcvička, lebo v nej by ste mali klásť väčší dôraz na spomínané partie. O diagnostike príčin hovoriť nebudem, ale môžete si položiť nasledujúce otázky - "Viem, ktoré svaly mám skrátene? Viem prečo? Viem, ako ich mám rozcvičovať?"

Výber cvikov

Už keď ste začali a vybrali si cvik, mali by ste poznať a chápať podstatu daného cviku. To znamená, že musíte vedieť nasledovné: prečo ten cvik robíte, prečo zrovna tento a nie tamten, ktoré svaly pri danom cviku zapájate. Pokiaľ vaše chápanie cviku je len o tom, že tu činku dvihnem z bodu A do bodu B a "malo byť to byť na biceps či prsia", tak to nebude ono. Ako som písal pri bode s mobilitou, že každý z nás má niečo inak poskracované či oslabené, to isté platí aj pri pohybových stereotypov. Príklad: Človek s kancelárskou prácou, ktorý 8 hodín pracovného času strávi sedením, bude mať úplne iný pohybový stereotyp ako napríklad čašník, ktorý celý deň chodí alebo vodič z povolania a kuchár. Naša práca nás ovplyvňuje a tomu by sme mali prispôsobiť cvičenie. V praxi- človek so sedavou prácou bez správnej rozcvičky, ktorého prevažná časť cvikov budú tlaky na lavičke či iné variácie tlakov, si môže viac ublížiť ako pomôcť.

Technika

Veľa ľudí berie techniku ako niečo, čo niekto napísal alebo natočil zo srandy, "veď prax je aj tak iná". Bohužiaľ, musím vás sklamať- technika nie je zo srandy, je daná na základe funkčnej anatómie, biomechaniky pohybu či dokonca fyziky. Pochopenie techniky je taktiež žiadúce k pochopeniu podstaty cviku a uvedomeniu si, prečo práve tento cvik robím. A veľa ego lifterov by pochopilo, že väčšia váha zlou technikou im vlastne v tom, čo chcú, vôbec nepomôže. Ste si istí, že poznáte správnu techniku cvikov, ktoré cvičíte?

Plánovanie a cyklovanie

Fakt, že 90% ľudí cvičí, lebo chce nabrať svaly a druhá polka schudnúť, rozoberať netreba. Avšak, aj tieto ciele či plány musia mať istú periodizáciu. V každej knihe či internetovom zdroji je písaná "cenná informácia", že silu naberáte pri 1-5 opakovaniach, svaly naberáte 6-12 a 13-milión rysujete - kiežby to bolo tak jednoduché... Opäť, či z progresívného hľadiska, ktoré je pre bežných ľudí dôležité (ak neuvidia výsledky, zväčša to zavesia na klinec), alebo z hľadiska zdravotného. Ak budete dlhodobo preťažovať svoje telo zlým výberom cvikov, zlou postupnosťou a zlou periodizáciou, koledujete si o vážne zranenie. Ďalšou otázkou je, koľko laických cvičencov vie, čo vôbec periodizácia a cyklovanie znamená, prečo ich robia a či/prečo ju potrebujú?

Regenerácia

Ľudia majú pocit, že svaly rastú v posilňovni, no opak je pravdou - pri dobrom tréningu ich práve ničíme. Z toho vyplýva, že svaly rastú a zotavujú sa mimo posilňovne. S regeneráciou je spätá aj strava, ktorú si dovolím povedať, že 80% ľudí nemá vyriešenú a ani len netuší základné veci. Skrinku doma má však plnú doplnkov. Zabíjať hodiny cvičením a následne zlou regeneráciou je z dlhodobého aj krátkodobého hľadiska kontraproduktívne. Internet je plný motivačných príspevkov o tom, ako sa nemáš vzdávať a zabrať hlavne vtedy, keď si unavený... Naše telo našťastie nie je hlúpe a dáva nám nie jeden signál, že má toho dosť. Pre svoj progres spravíš niekedy viac, ak proste uberieš alebo si dáš oddych.

Pokiaľ ste si pri každom bode povedali, že viete, o čom hovorím, bežné cvičenie zvládnete. Ak neviete, o čom som písal, porozmýšľajte nad bodom jedna v prvom článku - poraďte sa s trénerom :) Predsalen, stále lepšie cvičiť s osobným trénerom ako potom rehabilitovať u fyzioterapeuta či nedajbože skončiť u chirurga.

Tatiana 57

Hovorí sa, že dôvera k osobnému trénerovi by mala byť taká ako dôvera pacienta k lekárovi. Ja som takého trénera našla - volá sa Martin. Vždy mi všetko vysvetlí a hlavne má so mnou trpezlivosť, keď mi to hneď nejde. Po niekoľkých mesiacoch vďaka nemu už neviem, čo je bolesť hlavy z krčnej chrbtice. Pozitívne je aj to, že Martin na sebe stále pracuje a vzdeláva sa. Na každú hodinu s ním sa vždy veľmi teším.


Ľudmila 40

Martin ma maximálne profesionálny prístup k práci. Oceňujem najmä to, že neponúka jednoduché riešenia, ale trpezlivo a ochotne vysvetlí každému klientovi jeho reálne možnosti na dosiahnutie cieľa. Stačí sa poctivo riadiť jeho radami a výsledky sú zaručené.


Eva 31

K Martinovi som začala chodiť po opakovaných úrazoch kolena. Ako rýchle riešenie mi bola viackrát lekármi odporúčaná operácia na spevnenie kolena, na ktorú som odmietla ísť. Od začiatku cvičenia pod Martinovým vedením pociťujem progres, ktorý sa týka nielen kolena, ale aj celého držania tela. Naučila som sa od neho veľa o pohybovom aparáte a akým spôsobom sa treba o svoje zdravie starať. Veľmi oceňujem jeho odbornosť, otvorenosť, trpezlivosť a schopnosť motivovať. Každým jedným tréningom sa posúvam k svojmu cieľu.


Marko 28

S Martinom trénujem už viac ako rok a som veľmi spokojný, že práve on ma vedie. Má zmysel pre detail, ochotu vysvetliť nielen samotné cviky, ale aj čo sa za nimi "skrýva" a najmä chuť a snahu sa sám ďalej rozvíjať. Vďaka tomu vie poradiť a naviesť správnym smerom, pričom má trpezlivosť ak to človek nie vždy dodržuje. Celkovo by som Martina odporúčal najmä tým, ktorí v cvičení nevidia len "odmakať si hodinu-dve za týždeň", ale možnosť ako zmeniť svoj životný štýl, naučiť sa poriadne cvičiť a ďalej sa rozvíjať.

Prvý
tréning

Martin je kondičný tréner vzdelaný na medzinárodnej úrovni NCSC doplnený o rôzne certifikácie ako napr. absolvent metódy pražskej rehabilitačnej školy DNS podľa Kollára. Neustále sa vzdeláva a doplňuje si vzdelanie štúdiom fyzioterapie a rôznych školení. Venuje sa hlavne pohybovo nápravným tréningom, komplexnej pohybovej diagnostike a správnej technike silových cvičení, ktoré využíva aj ako rehabilitačný prostriedok.

Vzdelanie: NCSC, DNS tréner

Úvodný tréning zdarma

0905 339 959 info@efectfit.sk