Rozcvičenie

Rozcvičenie slúži na prípravu tela podať kvalitný výkon, či už v zápase alebo na tréningu.

Pred samotným rozcvičením by malo mať svoje miesto rozohriate. Môže byť formou  behu, bicyklovania na stacionárnom bicykli alebo iných kardio strojoch, prípadne je možné spraviť dynamickú rozcvičku, počas ktorej sa cvičenec dostatočne rozohreje. Ďalšou formou rozohriatia môže byť aj rolovanie pomocou penového valca (foam roller). Dnes je foam roller už veľmi populárny a nájdeme ho takmer v každom fitnesscentre. Funkciou rolleru je, že vám nakopne CNS pred tréningom, predĺži svalové vlákno, zvýši prekrvenie svalu a uvoľní problémovú, tuhú partiu. Viac info o rollovaní https://www.efectfit.sk/roller/.

Celková výhoda rozohriatia a rozcvičenia je, že svaly sú schopné silnejšej kontrakcie a rýchlejšieho uvoľnenia. Zvýšená telesná teplota spôsobí v tele vyššiu elasticitu svalov, čo znamená nižšie riziko zranenia resp. natiahnutia alebo dokonca natrhnutia svalu. Ďalšou výhodou, u mnohých nevnímanou,  je pozitívne psychické naladenie sa na tréning.

Rozcvičenie pred športovým  výkonom samozrejme závisí od druhu športu. Vo všeobecnosti by však malo obsahovať dynamický strečing, pomocou ktorého pôsobíme na nabudenie svalového vretienka. Toto vretienko sa nachádza vo svale a pomáha nám predchádzať zraneniam pomocou strečingového reflexu. Napríklad, bežíme v lese a nesprávne dostúpime na nerovnosť povrchu. V momente sa nám akoby podvrtne členok, avšak hneď sa nám kontrahujú svaly a členok vrátia do svojho postavenia. V tejto chvíli nás od opuchu, výronu, zranenia zachránilo svalové vretienko, ktoré bolo namotivované dynamickým strečingom. Ak by sme v tejto situácii použili statický strečing pred výkonom, utlmil by nám funkciu strečingového reflexu.

V dobrej rozcvičke by nemalo chýbať ani rozdýchanie sa bránicou, pomocou čoho aktivujeme hlboký stabilizačný systém- svaly jadra tela a chrbtice. Obsahom kvalitného rozcvičenia by rovnako malo byť aj mobilizovanie jednotlivých kĺbov a samozrejme cvičenia na motorickú kontrolu resp. stabilitu segmentov tela ako prípravu na hlavnú časť tréningovej jednotky. A na záver nemôžeme opomenúť ani rozcvičovacie série, v ktorých postupne prikladáme závažie, zvyšujeme tak prirodzene intenzitu tréningu.

blog