Bolesti krížovej chrbtice – mechanická diagnostika vol.2

Najčastejším prejavom s dobrou prognózou pre mechanickú terapiu sú bolesti v krížovej oblasti intermitentného charakteru – intenzita sa mení, jeden deň horšie, druhý lepšie. Horšie sú na tom bolesti, pri ktorých je prítomné vyžarovanie do končatiny a prenesené bolesti – dĺžka liečby vtedy býva dlhšia.

Treba sa vyhýbať pozíciám a pohybom, ktoré vyvíjajú nevhodný tlak na platničku. To sú najmä pozície a pohyby so zohnutým chrbtom, napr. upratovanie, dvíhanie vecí, práca na záhrade, nevhodné cvičenie, zlý sed. Prípadne, ak sa týmto aktivitám nevieme vyhnúť, je vhodné pri nich nosiť driekový pás, ktorý nám pomáha udržovať chrbát rovno alebo pri sedení v práci driekovú opierku. Pri cvičení je dôležité zamerať sa na svaly stredu tela, ktoré pomáhajú udržovať vzpriamené držanie tela a zároveň uvoľniť svaly skrátené.

Ako zistím či je pre mňa cvičenie vhodné a neublížim si?

  • Všimnite si, či je vaša bolesť prítomná stále. Dokážem intenzitu bolesti meniť pohybom alebo polohou? Ak áno, je vhodná na cvičenie. Ak nie alebo neviete, poraďte sa s lekárom alebo fyzioterapeutom.
  • Pred cvičením si skúste spraviť niekoľko jednoduchých testov:
    1. Predklon a záklon v stoji – Ste schopný previesť daný pohyb do plného rozsahu? Objavuje sa pri vykonávaní bolesť? Rozsah pohybu a veľkosť bolesti si zaznamenajte – napr. bolesť 4/10.
    2. Dokážete dvihnúť vystretú nohu v ľahu na chrbte ako je na obrázku? Vzniká vám bolesť v krížoch alebo vyžarovanie? (ak cítite ťah pod kolenom, naťahujú sa vám svaly, je to OK) Opäť si vaše pocity pri tomto teste zaznamenajte.

A v poslednom článku si ukážeme, vysvetlíme konkrétne cvičenia…

blog