Mýty o strave vol.1

Ako každý vie, internet je zdrojom nielen relevantných infošiek, ale rovnako žiaľ aj dezinformácii- a to platí v každom smere, rovnako vo fitness svete. Týmto krátkym článkom by sme radi zahájili sériu viacerých, kde rozoberieme rôzne mýty a upozorníme na najčastejšie chyby, ktoré je pomerne často vidieť na „fitnes stránkach“.

  1. Musíte jesť 5-6x denne, aby ste efektívne chudli resp. nestratili svaly
    Ľudia majú túto info priam zakotvenú v hlave. Rovnako s ňou ide ruka v ruke aj nasledujúca- musíte jesť každé 2-3 h Tvrdí sa, že čím častejšie človek konzumuje, tým je jeho metabolizmus rýchlejší. Byť tak v strese, či už ubehli 2 hodiny a musíte sa najesť, inak priberiete alebo vám zmiznú všetky svaly. Pre zaujímavosť- po cca až 17 hodinách bez stravy začína rozklad svalovej hmoty (závisí to od viacerých faktorov ), avšak môžete si byť istý, že po 2-3-5 hodinách bez jedla vám zo svalovej hmoty neubudne. Na margo chudnutia to funguje rovnako- na rýchlosť metabolizmu nemá počet jedál vplyv, ovplyvňuje ho iba celkový počet prijatých kalórii. Ak teda prijmete potrebný počet kcal čo i len v jednom jedle, rýchlosť metabolizmu to neovplyvní. Naopak, nižší počet jedál nesie viacero výhod ako napr. lepšia citlivosť na inzulín. Keď vám vyhovuje jesť dva či šesťkrát denne, je to okey, pokiaľ ste schopní prijať všetky potrebné živiny.
  2. Nejedz sacharidy na večer
    Relatívne často sa človek dočíta, že sacharidy by sa mali primárne (iba) jesť doobeda prípadne po tréningovej jednotke. Náš mozog denne spotrebuje okolo 30-50g glukózy, naša nervová sústava funguje na glukóze. Nehovoriac o svaloch. Tu sa možno ozvú zarytí zástancovia ketodiety- áno, naše telo v podstate vie fungovať aj bez sacharidov, avšak je primárne stavané na glukózu. Takže teraz viete, že naše telo sacharidy potrebuje, a preto sa ich netreba báť rovnako ako ani ovocia. A teraz späť k meritu veci- čo keď si ich dám vo večerných hodinách? Ako sme uviedli, vaše telo potrebuje určité množstvo sacharidov, ktoré v tele rozštiepi na glukózu. Pokiaľ toto množstvo dosiahneš doobeda, na obed alebo večer, je to jedno. Ak priberáte na váhe, je to dôsledok vyššieho celkového príjmu kalórií ako výdaju, prípadne problém nastáva  pri hormonálnej nerovnováhe.
blog