Doplnky výživy „manuál pre začiatočníkov“ vol.3

Kreatín monohydrát… opäť je to zložka, ktorá sa nachádza bežne v strave, hlavne v mäse (z čoho pochádza aj význam slova kreas – mäso). Kreatínu máme v tele veľmi obmedzené množstvo a len mierne navýšenie môže zvýšiť výkon a to najmä v izometrických výdržiach pri opakovaných zdvíhaniach záťaže ako aj pri maximálnej sile a explozívnej pri šprintoch. Rozdiely pri pokusoch, kde jedna skupina užívala kreatín a druhá placebo, skupina užívajúca kreatín jednoznačne zosilnila o min. 8% až o 14% oproti skupine s placebom. Dávkovanie je 5g behom dňa aspoň po dobu 4 týždňov, no môže sa užívať aj permanentne. Treba ale dodať, že koncentrácia kreatínu sa u ľudí môže líšiť aj vďaka ich strave, preto nie každý musí zaznamenať veľký pokrok, pokiaľ ho má v tele už dostatok.

Predtréningové stimulanty, „nakopávače“ sú skupinou látok, ktoré nepriamo nakopnú či naštartujú náš organizmus, stimulujú našu CNS a dodajú do tela “energiu“, čo má za efekt zvýšenú chuť cvičiť. Spomaľujú prísun únavy, čím sme schopní cvičiť dlhšie, tvrdšie a sústredenejšie. Tieto produkty obsahujú rôzne ingredience, líšia sa zložením… Aby sme vás ako začiatočníkov príliš nezaťažovali, bližšie si popíšeme iba jednu látku, ktorá sa nachádza v každom a dobre ju poznáme aj z bežného života – kofeín.

Kofeín je najlepší a zároveň najľahšie  dostupný tréningový stimulant.  Avšak, málokto vie, že len od roku 2004 nie je kofeín považovaný za doping. Kofeín stimuluje šedú mozgovú kôru, zvyšuje  lipolýzu a množstvo zapojených motorických jednotiek. Rovnako je nutné zmieniť aj jeho termogenický efekt, čím sa kofeín dostáva do kategórie spaľovačov tukov – zvyšuje počet spálených kalórii. Hlavné využitie má pri aeróbnych, teda vytrvalostných športoch. Čo sa týka silového tréningu, najväčší efekt má pri záťaži 60% maxima. Dávkovanie je rôzne a závisí od organizmu človeka. Každý máme mierne odlišnú toleranciu na kofeín, ktorá sa okrem iného dá aj vypestovať – keď pijete denne 5 káv versus človek, ktorý kávu nepije vôbec. Optimálne dávkovanie je v rozmedzí od 200 do 600mg. Znaky predávkovania sú bolesť hlavy, trasenie, poprípade znížená koordinácia. Pre skvalitnenie spánku sa neodporúča užívanie v neskorších hodinách.

Ďakujem za pozornosť a v ďalšom článku si priblížime spaľovače tukov…

Martin Mihálik

blog