Doplnky výživy „manuál pre začiatočníkov“ vol.2

Najdôležitejšou kategóriou sú vitamíny a minerály, ktoré sú dnes veľký kameň úrazu. Málokto totižto v dnešnej dobe rieši svoju stravu a na pyramíde priorít býva na samom spodku. Preto dnes bežní ľudia trpia nedostatkom základných zložiek v strave, čo má za následok slabú imunitu, depresie, únavu, svalové kŕče, vypadávanie vlasov, anémiu atď.

V prvom rade by som odporučil takmer všetkým ľuďom mimo letných dní (ak ich trávime na slnku) užívať vitamín D. Ďalej, takmer celoročne užívať horčík (100mg), ktorý podporuje našu nervovú sústavu, činnosť srdca, pomáha proti kŕčom vo svaloch a znižuje stres. Pri vysokom cholesterole by som odporučil kyselinu nikotínovú (3-6mg), nakoľko znižuje cholesterol v séru. Ženám, ktoré sa snažia otehotnieť a počas tehotenstva kyselinu listovú a počas menštruácie železo s vitamínom C. A posledné, ak nejedávate ryby aspoň dvakrát do týždňa,  omega3 mastné kyseliny.

Proteín

V prvom rade si treba pripomenúť, že proteín či bielkovina je obyčajný makronutrient, ktorý sa nachádza takmer v každej potravine. Nie je to nič pre telo neprirodzené. „Veď bez proťáku nebudem mať svaly.“ Povedal si takmer každý muž, ktorý si ho kúpil ešte predtým, ako vôbec začal cvičiť vo fitku 🙂

Áno, bielkovina je základná stavebná jednotka pre sval a potreby sú pre muža cca 1,5 po 2,2 a u žien od 1,2 po 1,8 gramu na jeden kg telesnej hmotnosti. Proteínový doplnok však nie je zázrak- je v princípe jedno, či si dáte dávku proteínu alebo napr. mäso. Výhody sú jednoduchá príprava, nezaťažuje žalúdok, rýchla absorpcia, nízka kalorická hodnota, vytvorí pocit plnosti, môže posilniť imunitu, je prenosný a k dispozícii je obrovské množstvo príchutí.

Chyba, ktorú začiatočníci často robievajú, je podávanie proteínu po tréningu. Akonáhle dokončia poslednú sériu, bežia do šatne si spraviť proťák s domnienkou, že každou sekundou strácajú svaly 🙂 Po dobrom tréningu vo svaloch koluje značné množstvo krvi a tento efekt je ideálne udržať čo najdlhšie. Proteín podaný ihneď môže tento efekt, nakoľko žalúdok na trávenie potrebuje krv. Druhý problém je celková pripravenosť organizmu- taktiež nezačneš po príchode do posilky zdvíhať najväčšie váhy. Treba chvíľu počkať, kým sa krv vráti do obehu a tepová frekvencia sa ustáli na bežné hodnoty (15-30min).

Kreatín, spalovače a predtréningové stimulanty očakávaj v poslednom článku.

Martin Mihálik

blog