Doplnky výživy „manuál pre začiatočníkov“ vol.1

Jedna z najčastejších otázok, ktoré ako tréner dostávam, je „Načo sú tie doplnky výživy, suplementy, potrebujem ich?“ Začal by som tým, že rovnako ako existuje farmaceutický či ropný priemysel, existuje aj priemysel so suplementami, ktorý je napr. v Amerike po farmaceutickom najviac zarábajúci. Z toho vyplýva, že v obehu sú markantné sumy peňazí a firmy predávajúce tieto doplnky urobia čokoľvek, aby si nadobudol pocit, že bez nich to nepôjde. Taktiež k tomu napomáhajú “naturálni“ pretekári, ktorí tvrdia to isté. Samozrejme, bežný smrteľník si povie „Keď to berie on, musím aj ja, veď bez toho to nejde“. Je to naozaj tak?

Veľmi krásna definícia doplnkov výživy sa skrýva priamo ich v pravom význame, no málokto sa nad tým pozastaví. Doplnky výživy na 99% obsahujú presne to, čo nájdeš aj vo svojej strave, avšak v koncentrovanejšom množstve. Nie je to nič zázračné a ani pre telo neprirodzené. Prečo si však musím kupovať za „drahé peniaze“, keď sa to nachádza v bežnom jedle? Suplementy by sa mali používať vtedy, ak zo stravy neviem vyťažiť dostatočné množstvo živín, aby som pokryl svoje potreby. To sa stáva najmä profesionálnym športovcom, ktorí podávajú nadľudské výkony. Keďže človek nemôže jesť donekonečna, pomáhajú si týmito doplnkami. Vďaka skvelému marketingu tento pocit nadobúda aj bežný človek, rekreačný cvičenec..

Cvičím trikrát do týždňa,  mám si vypomáhať suplementami?

Je v podstate jedno koľkokrát cvičíš, ale dôležitejšie je v akom objeme či intenzite. Suplementy môže brať aj človek, ktorý vôbec necvičí, všetko záleží na kvalite jeho stravy. Rozdelenie doplnkov výživy je rôzne- cez tie, z ktorých priberieš, schudneš či sa zmeníš na hulka a budeš jesť v gyme železo 🙂 Ja sa ti to v nasledujúcich pokračovaniach skúsim uľahčiť a rozdeliť podľa toho, čo potrebuješ, čo môžeš, ale nemusíš a čo naozaj nepotrebuješ.

Martin Mihálik

blog