Chyby začiatočníkov alebo „Naozaj viem, čo robím?“ vol.2

Výber cvikov

Už keď si začal a vybral si cvik, ktorým začneš, mal by si poznať a chápať podstatu daného cviku. To znamená, že musíš vedieť: prečo ten cvik ideš robiť, prečo zrovna tento a nie henten, ktoré svaly pri danom cviku zapájaš. Pokiaľ tvoje chápanie cviku je len o tom, že tu činku dvihnem z bodu A do bodu B a „malo byť to byť na biceps či prsia“, tak to nebude ono.

Ako som písal pri bode s mobilitou, že každý z nás má niečo inak poskracované či oslabené, to isté platí aj pri pohybových stereotypov. Príklad: Človek s kancelárskou prácou, ktorý 8 hodín pracovného času strávi sedením bude mať úplne iný pohybový stereotyp ako napríklad čašník, ktorý celý deň chodí alebo vodič z povolania a kuchár. Naša práca nás ovplyvňuje a tomu by sme mali prispôsobiť cvičenie. V praxi- človek so sedavou prácou bez správnej rozcvičky, ktorého prevažná časť cvikov budú tlaky na lavičke či iné variácie tlakov, si môže viac ublížiť ako pomôcť.

Technika

Veľa ľudí berie techniku ako niečo, čo niekto napísal alebo natočil zo srandy, „veď prax je aj tak iná“. Bohužiaľ, musím vás sklamať- technika nie je zo srandy, je daná na základe funkčnej anatómie, biomechaniky pohybu či dokonca fyziky. Pochopenie techniky je taktiež žiadúce k pochopeniu podstaty cviku a uvedomeniu si, prečo práve tento cvik robím. A veľa ego lifterov by pochopilo, že väčšia váha zlou technikou im vlastne v tom, čo chcú, vôbec nepomôže. Si si istý, že poznáš správnu techniku cvikov, ktoré cvičíš?

Martin Mihálik

blog